torsdag 18 april 2013

Pungpinans potatisskola del 1

Glöm allt det gamla du lärt dig om att grodda potatisen i äggkartonger. I år har förODLING av potatis slagit igenom stort. I alla fall är det först denna vintersäsong som jag fått upp ögonen för det. 

Först var det växtskydds-MajLis som pratade om det på en SoS-föreläsning. Sedan såg jag det i en trädgårdstidning. Och när jag började på kursen i ekologisk odling så var det bland det första som vår lärare pratade om. Igår tog de upp det på Trädgårdsonsdag också, fast utan att förklara varför det kan vara viktigt att förodla.

Visst kan det vara roligt att få potatis till midsommar men det är inte därför jag förodlar min potatis i år. Det är för att jag inte vill få potatisbladmögel. Och jag vill inte sprida mögel till mina grannar. Därför tänker jag att alla vi som odlar så tätt inpå varandra som man gör på ett koloniområde borde förodla våra potatisar.

Om du förodlar från början av april så är de flesta potatissorter så pass färdiga vid mitten av juli att du kan klippa bort blasten. Och det är blasten som fångar upp och sprider mögel. Det går utmärkt att låta potatisen ligga kvar i jorden för skörd under sommaren fram till hösten - om man inte har maskar eller andra småkryp som borrar hål i den. Och det har tyvärr vi. I alla fall hade vi det förra sommaren. Så vi kommer även att odla potatisen Sarpo Mira som fick 9 av 10 poäng vad gäller mögel-resistens. Den kommer jag att sätta direkt för senare skörd.

I år har jag alltså inte sparat äggkartonger utan mjölkkartonger. Det räcker gott och väl med en 9x9 cm kruka men det var billigare att återvinna mjölkkartonger för mig. Dock har jag inte hur många som helst så jag skar av ena långsidan (istället för toppen) så att jag kunde plantera två i varje. Förmodligen hade jag kunnat trycka ned 3 i en kartong. Långsidan som jag skar bort gjorde jag en mellanvägg av för att inte rötterna skulle trassla ihop sig. Sedan klippte jag hål i varje hörna, vattnade igenom jorden en gång och satte ned ungefär halva potatisen i jorden. Jag har aldrig gjort detta förut så att det fungerar kan jag inte garantera.

I början av maj kan man plantera ut under skydd av fiberduk. Hur det går till återkommer jag om när vi gjort det på kursen!


Pungpinans potatisskola del 2
Pungpinans potatisskola del 3

För den som vill lära sig mer om potatis rekommenderar vi SoS föreläsning nu på tisdag den 23 april

23 april Pirjo Gustafsson
Söderledskyrkan - Obs! Farsta-salen
(T-bana Hökarängen), tisdag 23 april kl 18.00.

Potatis – en älskad svensk kulturväxt! En importerad knöl som bor i våra hjärtan. Snövit, Maria, Ofelia och Amerikapotatis – vem vill vara utan dem! Vem längtar inte efter sommarens första potatiskok och drömmer inte om mandelpotatis och Rosamunda.

Du har nu chansen att få träffa Pirjo Gustafsson företagarcoach och potatiskonsulent på LRF med stor erfarenhet av nya och gamla sorter, odling och växtskydd.

Kostnad:
GRATIS för medlemmar i odlingsföreningar i SoS (dvs. Björkhagen, Drevviken, Enskede Gård, Farsta Gård, Forsån, Gubbängen, Hammarbyhöjden, Larsboda, Orhem Trekanten, Pungpinan, Skarpnäck Fritidsträdgårdar, Snösätra Norra, Snösätra Södra, Täppan)

50 kr för utomstående i mån av plats.

Avgiften betalas på plats, medtag jämna pengar.

Frukt och juice till självkostnadspris.
Lotteri med fina priser.

Anmälan:
Du anäler dig senast 22 april till kjell.eklind@studieframjandet.se eller 08-555 352 32
Ange ditt namn, förening och mobilnummer
Anmälan är bindande



Potatisbladmögel förtjänar ett eget inlägg så det kommer senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...